2023


NATIONALDAGSRACE – 2023-06-09

Solen fick kämpa hårt för att skina i kapp med alla glada leenden i tisdags, när SHRA Mantorp bjöd in till Nationaldagsrace på Mantorp Park.

Åby Motorklubb hade så många representerade bland deltagarna att det gick i ett för den som ville följa medlemmarna i sina körningar. Något som givetvis är ett klart angenämt problem snarare än om det vore raka motsatsen.

Vädergudarna visade sig som sagt från sin bästa sida och genom många timmar och flera dagars förberedelser bjöds det också på bra grepp i banan.

Ett antal personbästa noterades i vad som var uppdelat i såväl Test & Tune som i ett kval för vad som sedan skulle leda till en Bracket-stege. Ett kval där förövrigt klubbens Henrik Larsson slutade etta med ynka 17 tiotusendelar över sitt satta dial-in 12.75s med sin gula Camaro.

Christer Mahrs körde återigen personbästa med sin Camaro Z28 och detta inte mindre än tre gånger under dagen. Medan sonen Linus alltjämt trots bra banpreparering fick bedriva något slags hybridåka mellan Dragracing och spinning. Att Linus kan behärska bilen vid det här laget har vi sett, nu gäller det bara att få ner grejerna o backen så att säga.

Familjen Banck & Mood, som ni kunnat läsa om i vårat garagereportage, var på plats och representerades på banan denna gång av Elin i hennes grå Duster. Även här noterades en tangering av personbästa.

Hos det stora teamet med några få, enstaka, gröna detaljer så var det Mimmi Carlsson som denna gång rattade den gröna Dustern. Här rapporterades det som vanligt om mycket skratt och stor glädje, men också en sluthastighet vid de totalt sex körda rundorna som fått Peter Uhman att nervöst börja vrida på sig och oroas för att bli den som i framtiden åker långsammast i familjen.

Kan man mäta leenden så var Ronnie Gustavsson en klar aspirant på att ta hem den tävlingen. Här kapades det nästan 12 tiondelar under dagens gång. Från 10.80 ner till 9.61 med den gröna Chevellen.

Utan att ha dubbelkollat det, så vågar nog undertecknad lova att Sara Wallman var den som körde flest repor under dagen. Totalt elva stycken med en bästa tid om 11,68s.

Eftersom regnet nu inte gjorde det, så stod då givetvis klubbkamperna som spön i backen när det blev dags för elimineringar i Bracket.

Här blir det lite för mycket att rapportera om allt som skedde, men det mest noterbara var att Jimmy Ålund, för dagen i sin guldfärgade Impala, gick vidare i tre av sina fem rundor på att motståndaren rödlyktade. Kan en av orsakerna till detta ha något att göra med att det är allmänt känt att han själv är en kobra på granen måntro?

På sin väg till ännu en final så slog han ut båda klubbmedlemmarna med varsin härligt röd Corvette, Magnus Kinnå och Tommy Orest. I finalen fick dock Ålund se sig besegrad av Joakim Drottz i den ruskigt charmiga Triumph Herald.

Vi tackar för underhållningen under hela denna fantastiska Nationaldag och blickar nu fram mot v24 då vi har inte mindre än tre olika event att hålla ordning på: Tierp Internationals, Gatebil Summer Festival Mantorp park och Mälardalen Open på Kjula Dragway.

Åby Motorklubb är representerade med deltagare på samtliga tre ställen och vi skickar givetvis ett stort lycka till åt samtliga.


MÄLARDALEN OPEN # 13 & SPRING NATS 2023 – 2023-05-29

MÄLARDALEN OPEN # 13 – KJULA DRAGWAY

I klassen Modified Street (index 9.60) hade vi en hel trio som representerade ÅMK’s färger. Christer Mahrs och hans Camaro Z28 kvaltrea på 9.61, Tommy Orest sexa med 9.73, Linus Mahrs sjua på 9.97. Lotten föll sig sedan inte bättre i söndagens elimineringar än att Christer och Tommy ställdes mot varandra direkt. Där drog Christer det längsta strået genom att vinna på ett så kallat holeshot, dvs han hade en långsammare tid men en snabbare reaktion än sin motståndare. 9.66 för Tommy och 9.68 för Christer när vi pratar tid på banan. För Linus och hans El Camino vankades batalj med kvaltvåan Marcus Andersson. Där var det Linus som visade på fin känsla i högerfoten då båda hade problem med greppet och kunde avgå med seger. En bra start på morgonen att som kvalsjua rå på kvaltvåan med andra ord.

I semifinal möttes sedan far och son Mahrs, vilket också har öppnat upp för spekulationer kring huruvida pappa var godhjärtad och lät sonen vinna med flit. Vilket som så stod Linus som segrare efter att ha visat på ungdomliga reflexer när granen slog över till grönt och därmed besegrat farsgubben på samma sätt som han slog ut Tommy Orest i omgången innan, dvs med ett holeshot. I finalen blev dock Mats Jansson för svårt men Linus kunde glatt rulla hem med en pokal som runner-up, något som enligt utsago ska ha exponerat framför Christers ögon utmed hela vägen hem tillbaka till Åbyskogarna.

Nytt för i år är att man också kör om tredjeplats, vilket innebar en chans för Christer att även han kunde ha kammat hem en pokal. Dessvärre var Kalle Aurell för svår och därmed blev kanske det där viftandet med runner-up-pokalen än mer retsamt. En bra helg för våra medlemmar i klassen Modified Street kan man summera med andra ord, även Tommy Orest kunde trots uttåg i första rundan glädjas åt att han tangerade sitt personbästa med den vinröda Corvetten i andra kvalrundan under lördagen.

I klassen Real Street (index 10.10) hittade vi Jimmy Malmros i sin vita Camaro kallad Lille Skutt och Micke Holmfeldt i sin svarta Volvo 745 med ett och annat klistermärke som lockar åskådarnas ögon till sig. Micke var den som placerade sig högst i kvalet, femma och 10.15 som bästa tid. Jimmy upplevde problem med bränslesystemet under hela helgen och fick som bäst till 10.37 och en åttondeplats. När det sedan blev dags för stegen så fortsatte det spöka för Jimmy som inte kom till start i sin omgång medan Micke fick en solorunda till semifinal. Där avgick Åke Törnqvist med segern men den svarta 745:an fick sin revansch i körning om tredjeplats där man knep segern mot Arne Åström.

I den snabbaste indexklassen Pro Street (7.60) fanns Peter Almqvist i vanlig ordning på plats. Under lördagen kämpade man med greppet i banan men kunde efter tre kvalomgångar faktiskt kalla sig kvaletta. Dock höll inte det i sig utan 7.74 som bästa tid innebar att man blev kvalade in som två av sex bilar. Elimineringarna i Pro Street förflöt sedan inte på det mest spännande sätt ur ett publikperspektiv. Totalt blev det fem solorundor i en stege som från början innehöll sex bilar. För Peters del så blev första rundan en solorunda då kvalfyra tyvärr inte kunde bjuda upp till kamp.

I semifinalen återkom dock de elproblem som man även gäckades av under lördagen och man kunde inte ge totalsegraren Emil Johansson en kamp. I körning om tredjepris blev det även där en solorunda och därmed ytterligare en pokal med hem för våra medlemmar.

I bracket-klassen där man istället sätter sitt eget dial-in och sedan startar med handikapp på granen i elimineringar så representerades ÅMK av Peter Uman som jagade nya nio sekunders-repor och Fredrik Edlund som trimmat sin röda Vega med klubbens nya dekaler som finns tillgängliga.

Uman med sin iögonfallande gröna Duster landade på en 19:e plats i kvalet med en tid om 10.14 mot satta 9.99 som index. Imponerande annars av Peter som hade näst bäst reaktionstid av de inkvalade och godkända 29 bilarna, 0,0174 sekunder. Frigge hade under större delen av kvalet det angenäma problemet att han åkte under sitt satta dial-in, något som givetvis är kul men inte så framgångsrikt i klassen Bracket. Man lyckades slutligen lägga sig på rätt sida om tiden och landade på en 13:e plats i listan 9.82 mot ett dial-in på 9.75.

När det sedan var dags för elimineringar så ställdes Uman mot kval-12 Jonas Larsson. Där stod Peter som segrare efter att ha åkt 10.11 mot sitt fortsatt satta 9.99 samtidigt som han såg Jonas Larsson kämpa med fästet i starten. För Edlunds del ville det sig inte alls i mötet med kval-18 Peter Nilsson. Helgens bästa reaktionstid kunde man glädja sig åt, men problem under resten av resan fram till mållinjen gav tiden 10.29 på ett dial-in av 9.77. Tyvärr fick inte Uman chansen att tävla vidare heller, då man efter första elimineringen upptäckte ett oljeläckage och valde att ta det säkra före det osäkra. Allt som allt ändå en väldigt lyckad tävling om vi ser det främst med ÅMK-ögon. Åtta medlemmar som deltog och tre pokaler med sig hem i skiftande valör. Vi gratulerar givetvis samtliga till framgångarna och lyfter på hatten för att ni representerar klubben på bästa sätt!

SPRING NATS 2023

Medan övriga EM-klasser for över till Santa Pod för att starta den säsongen, så begav sig Jimmy Ålund med sitt team och fem andra Pro Stock-bilar till Gardermoen i Norge och Spring Nats 2023.

Jimmy är regerande Europamästare i klassen men säsongen som gick var allt annat än problemfri. Att börja lugnt och sedan öka har man väl hört ett par gånger och det var väl också något sådant vi fick se prov på även från Ålund med team. Efter fredagens två kvalrundor var man inkvalade som sexa men under lördagen skruvades det upp allt eftersom. 6.71, 6.66 och slutligen 6.61 ledde till att man ännu en gång landade som kvaletta. Sluthastigheterna 335, 336 och 336km/h under lördagens tre körningar vittnar lite om hur skickliga och konsekventa man är.

Av sex inkvalade bilar så kom bara fyra till start under söndagen. Jimmy slog ut Lasse Britsmar på sin sida av stegen medan Tommy Leindahl besegrade Robin Norén på sin. I finalen var sen Leindahl för ivrig och rödlyktade med en tiondel, hur det hade slutat om han inte gjort det går givetvis bara sia i stjärnorna om men Jimmy klockade in på 6.68 och Leindahl 6.93. Ännu en seger till Jimmy Ålund med andra ord och vi lyfter givetvis på hatten även här, för vilken gång i ordningen nu!?

Har du orkat läsa hela den här långa texten så vill vi också passa på att påminna om att det är fordonsträff på torsdag igen! 18.00 ses vi uppe vid klubben ovanför Torshagshuset.

Vill du att vi skriver om dig eller kanske hjälpa oss med intressant (eller ointressant) info kring något roligt på tävlingarna runt om, tveka inte att delge oss din historia eller info via messenger eller vår mejl.


VÅRGÅRDA NATIONALS #10 OCH GATEBIL SCANDINAVIAN DRIFT SERIES 2023 – 2023-05-23

Nu är bilsportsäsongen igång med dunder och brak och i helgen som gick kunde vi följa både starten i dragracing-SM från Vårgårda dragway och Gatebil Scandinavian drift series deltävling två från Vålerbanen norr om Oslo. I båda tävlingarna hade vi representanter från Åby motorklubb; Erik Neander i sin Nissan på Vålerbanen och Fredrik Frisberg i Vårgårda som tävlande i klassen Stock/Super stock med sin bruna Plymouth Sport Fury från 1964.

VÅRGÅRDA NATIONALS #10

Super Stock-bilar kan se ut som vilka amerikanska veteranbilar som helst, men är i själva verket väldigt modifierade racebilar. I Sverige körs klasserna Stock och Super Stock i en gemensam klass vid SM i dragracing till skillnad från tävlingar i USA där NHRA:s regler tillämpas. I tävlingsklassen Stock/Super stock kör man mot ett index och ska försöka köra så långt under index som möjligt. Bilarna ska vara fabriksbyggda amerikanska bilar av årsmodell 1960 eller senare och ska ha gjorts tillgängliga för allmänheten via bilhandlare. Bilarna modifieras för att ge bättre prestanda men de måste vara samma motorblock, cylinderhuvud och förgasare som på originalet.

Fredrik körde 6,49 mot index 7,24 vilket räckte till att bli kvaltvåa. Första elimineringsrundan gick mot Anders Eriksson i sin Chevrolet Nova som kört 6,71 mot index 7,32. Fredrik åkte tyvärr ut mot Eriksson som drog till med en 6,79-repa och fick en solorunda i andra turen vilket automatiskt kvalificerade honom till finalrundan.

GATEBIL SCANDINAVIAN DRIFT SERIES 2023

Det var allt annat än säkert att Erik och hans team över huvud taget skulle ta sig till deltävling två i Norge. Efter ett totalt motorras på träning mellan deltävling ett och två genomförde teamet en otrolig bedrift; åkte till när och fjärran för att få tag på motordelar, byggde ihop motorn, fick den bearbetad och mappad på två ynka veckor!

Väl i Norge fick Erik möta Johan Andersson, som vunnit i stort sett allt som går att vinna i drifting, i första elimineringsrundan. Motståndet visade sig bli alltför svårt men Erik och hans team är ändå väldigt nöjda med helgen och att de över huvud taget tog sig dit till att börja med men även att de kvalade in bland 55 förare.

Drifting är en bedömningssport där själva bedömningen kan liknas vid den som används vid konståkning eller simhopp. Förarna kör själva i kvalomgången och två och två i elimineringsrudorna. Den ena bilen startar med några sekunders försprång (lead), och den andra (chase) ska följa den första bilens linje och helst ligga så nära som möjligt utan att krocka samtidigt som man ska köra i ett antal utmärkta zoner på banan. Tre domare bedömer varvet man kört efter hur väl den som jagat speglat den som kör lead och hur väl man prickat in zonerna. Den som får flest poäng går vidare.

Erik gick vidare till att bli en av de 32 som fick köra elimineringen på lördagen. Erik körde första elimineringsrundan mot ovan nämnda Johan Andersson men drog det kortaste strået hos domarna. Johan Andersson blev sedermera helgens totalvinnare. Erik slutade på en 30:e plats av 55 möjliga. Nästa deltävling är i Rudskogen Norge i slutet av augusti och två av fyra deltävlingar i serien har nu körts. Poängen från de olika deltävlingarna slås samman till ett totalresultat. Teamet kommer även att synas på Gatebil på Mantorp i juni. Vi håller tummarna för Erik i nästa deltävling!


SCANDINAVIAN DRIFT SERIES #1 ELMIA JÖNKÖPING – 2023-04-11

I påskhelgen arrangerades traditionsenligt Custom motor show på Elmia i Jönköping. I år gick deltävling 1 av 4 i driftingtävlingen Gatebil scandinavian drift series av stapeln under mässdagarna. På långfredagen kördes kval och på påskafton elimineringar vilka driftingfans från hela Norden kunde följa live via Youtube. Åby motorklubbs deltagare Erik Neander och hans team var taggade inför tävlingsstarten men det ville sig tyvärr inte riktigt:

– Fredagens träning började med misständningar i motor som gjorde att hela träningstiden gick åt att felsöka och försöka åtgärda. När väl kval var på plats så lirade bilen någorlunda bra, tyvärr så blev båda kvalreporna inte tillräckliga för att ta oss vidare till lördagens körning, berättar Erik.

Teamet var dock kvar hela helgen och hejade på resterande deltagare som var kvar i tävlingen och pratade med folk som kom fram i depån och var intresserade av bilen och sporten.

Tävlingarna och mässan samlade över 90 000 besökare under påskhelgen och läktarplatserna vid driftingbanan var slutsålda.

Nästa deltävling går av stapeln den 19-21 maj på Vålerbanen strax norr om Oslo och vi håller verkligen tummarna för att Erik och hans team ska få en bättre tävling där!


2022


MANTORP WINTER NATS – 25 OKTOBER 2022

Trodde ni att tävlingssäsongen var över? Då får ni tänka om. Säsongens absolut sista tävling ägde nämligen rum i helgen som var på Mantorp park i form av det återkommande eventet Winter Nats den 23 oktober. Sju tävlande från Åby motorklubb var anmälda och gjorde alla fina tider på 201 meter som man valde att köra istället för 402 meter som annars är standard på Mantorpsbanan.

De anmälda tävlande fick vänta till halv elva-hugget innan banan var torr. 3-4 testrundor hann de flesta med innan regnet kom åter och man fick avbryta.

Jimmy Malmros i sin vita Camaro var väldigt nöjd med tävlingen efter en bästa körning på 6,41 vilket gjorde att han slutade sexa bland 22 tävlande i stegen.

Linus Mahrs körde som bäst 6,27 med den vita el Caminon, medan pappa Christer vilade sin svarta Camaro denna tävling.

Ronnie ”Nonne” Gustavsson i sin ljusgröna Chevelle gjorde en bästa tid på 6,78 under söndagen.

Mikael Holmfeldt i sin Volvo 945 hamnade på 6,26 som bäst. Mikael tog med sig sin fru Sara Wallman som rattade familjens el Camino till en 7,35-tid på 201 meter.

Per-Åke Karlsson, även han i sin Chevelle, hade premiär på ”riktig” bana och körde 6,95 på 201 meter.

Tommy Orest i sin Corvette hann med tre repor innan regnet kom. Tommy passade på att testa däck med hård sida istället för mjuk och kunde konstatera att det förra fungerar bättre. Han hoppas på att kunna kapa sina 60-fotstider något i framtiden och kanske även köra lite snabbare.

Nu är sista tävlingen för säsongen avklarad och vi på ”redaktionen” planerar för lite garage-reportage under det kommande halvåret där ni kommer att få en inblick i några av våra medlemmars garage och få lära känna både ÅMKare och deras bilar lite närmare. Håll utkik efter det här på sidan och på vår hemsida framöver!

Och ni har väl inte missat att vi firar Erik Neander med team på torsdag med god mat och dryck? Torsdag kl. 18:00 på klubben, väl mött!


BRÅVALLA RACEWAY CASH DAY OCH GATEBIL MANTORP SEASON FINALE – 27 september 2022

Den senaste tiden kan man verkligen sammanfatta med att Åby motorklubb är på frammarsch igen efter några år av stiltje. Under säsongens sista tävlingshelg gick två tävlingar av stapeln där Åby motorklubb producerade framgångar på ett sätt som ger tonvis med framtidshopp för klubben: Vi kan nämligen numer stoltsera inte bara med en europamästare i dragracing utan också en nordisk mästare i drifting!

GATEBIL MANTORP SEASON FINALE

Vi i ÅMK är mycket stolta och glada över att kunna berätta att vår medlem Erik Neander vann Gatebil drift battle i sin Nissan S14 på Mantorp i helgen! Gatebil drift battle är en klassisk driftingtävling där Nordens elit gör upp. Erik kvalade in på en åttondeplats bland 30 andra utvalda förare under fredagen och på lördagen vann han hela stegen och kammade hem priset Battle of Mantorp park. Drifting som är en relativt ny bedömningssport växer snabbt och vi är mycket glada över att ha en så framstående förare i vår klubb! Eriks Nissan som han byggt i ÅMK-garaget ihop med sitt team är alltså något att hålla utkik efter på stora tävlingar i framtiden och vi kan bara instämma i Motormagazinets ord – en ny stjärna är född. Stort grattis till dig Erik med team!

BRÅVALLA RACEWAY CASH DAY

I lördags anordnade Racegruppen i Norrköping Bråvalla cash day med test n tune samt Norrköping open. Cash day går ut på att de som vill delta i utmaningen lägger en insats i en pott och vinnaren av stegen tar hem hela potten. I Norrköping open avgjordes vem som är snabbast i Norrköping – vilken denna gång blev en kille från Nyköping i en grön Oldsmobile, nämligen Rickard Forssblom.

Vi i ÅMK stöttade våra kompisar i Racegruppen med cirka 15 funktionärer som gav ett handtag med allt från matservering till att agera banpersonal. Stort tack för den stora uppslutningen medlemmar!

Ungefär 20 bilar anmälde sig till Norrköping open och ville göra upp om titeln Norrköpings snabbaste. Mer än hälften av bilarna var klubbilar och vi hade med två bilar fram till semifinal; säsongens meste vinnare Tommy Orest i sin röda Corvette som tyvärr åkte ut på en rödlykta och vår mest lovande talang Alexander Rundqvist i sin patinerade Nova -68a med dubbelturbo som åkte ut med endast två tiondelar mot årets Stockholm open-vinnare Henrik Nygren. Ruggigt lovande inför framtiden Alexander!

Finalen gick sedan mellan Nygrens BMW och Forssbloms Olds där den senare drog det längsta strået och sedermera kunde titulera sig Norrköpings snabbaste och även glida hemåt på grön kvist då han dessutom bärgade vinsten i Cash day.

Från klubben tävlade: Tommy Orest, Per-Åke Karlsson, Linus Mahrs, Christer Mahrs, Jimmy Ålund, Janne Blomé, Jensa Jarehall, Magnus Kinnå, Alexander Rundqvist, Johan Siberg, Ronnie Gustavsson, Mia Sjöblom och Mimmi Carlsson.

När vi summerar årets säsong kan vi konstatera att vi har flera mycket lovande talanger i klubben men även flera rutinerade förare som varit med länge och som visar prov på avancemang på Sveriges dragracingstrippar, vilket är mycket glädjande. Vi kan bara säga till alla våra medtävlande: Se upp på tävlingsbanorna därute framöver – för här kommer ÅMK!


MÄLARDALEN OPEN #12 – 19 SEPTEMBER 2022

Det var medlemstätt när Kjula Dragway körde säsongens sista deltävling av Mälardalen Open.

I bracket-klassen har Peter Perlman med sin Monte Carlo haft en bra säsong och det var också han som stämde i bäcken direkt i första kvalomgång. Att skriva 11.45 som dial-in och sedan köra 11.4544 är imponerande.

Knappast förvånande att Peter stod i depån och sken ikapp med de få solstrålar som bjöds under lördagen.

När kvallistan sedan summerades så räckte dock tiden ”bara” till en fjärdeplats, något som skvallrar om hur tätt det är i just bracket-klassen. Tyvärr tog det slut redan i första elimineringsrundan då det gick lite för fort och därmed innebar break-out. Bästa tid under helgen för Peter blev 11.38.

Björn Öhrström var på plats och jagade nya åttasekunderskörningar ihop med både Barracudan och parhästen Thomas ”Tårtan” Andersson. Första kvalrundan kom man knappt från sin depåplats innan det tog stopp, så en bättre start hade man nog kunnat önska sig.

Man orkade dock inte riktigt ner till den där åttan under lördagens kvalkörningar utan fick nöja sig med 9.03 som bästa tid, något man körde i två av tre kvalrundor. När det sedan blev dags för elimineringar under lördagen så visade dock tidtagningen 8.99, dessvärre så var motståndaren Anders Andersson något bättre och fick vinnarindikeringen.

Ulf Rapp och hans Malibu kunde vi också ses i samma klass men det ville sig inte riktigt under lördagens kval. 9.66 som bästa tid mot ett dial-in på 8.5 gav en kvalplats långt ner i fältet. Dock fick man en reservplats in i stegen under söndagen, men det gick troll även för detta team i första elimineringsrundan då man fick se sig utslagna och vända hem med 9.66 som bästa tid under helgen.

Elin Mood var på plats med sin Duster och bjöd på körningar som visade 10.60 som bäst, dessvärre tog det även stopp för henne i första elimineringsrundan så man kan nog börjar fundera om det låg en Bracket-förbannelse över ÅMK’s medlemmar denna kylslagna helg.

I klassen Modified Street deltog Tommy Orest i vanligt ordning, men hade också fått sällskap av far och son Mahrs samt Tomas Karlsson till denna tävling.

För Tomas del var det ingen tävling som går till historieböckerna. Två rundor med tider runt elva sekunder, innan det slutligen blev ett haveri på startplattan och därmed också dags att lasta.

Tommy inledde med två kvalrundor det där gick något för snabbt gentemot klassens fasta index – 9.60. Klockan visade både 9.56 och 9.54 innan 9.77 slutligen blev den bästa tiden i kvalstegen.

När det var dags för elimineringar under söndagen så visade han dock prov på varför han varit så framgångsrik under säsongen. 9.6018 visade klockan när Tommy gick i mål, något som ändå inte ledde till vidare avancemang då Mats Jansson hade varit snabbare på granen och själv åkte 9.6045.

Innan den mörkröda Corvetten packades ihop och lotsades hemåt mot Östergötland igen så körde man dock två testrundor. 9.4511 och en sluthastighet på 232km/h som bäst är riktigt imponerande.

Huruvida vem det egentligen var som stod som vinnare i familjefejden mellan Christer och Linus Mahrs verkar vara svårt att avgöra. Christer hade förvisso den bästa tiden av de två, men eftersom man inte ska åka fortare än 9.60 så var tiden 9.42 inte till så mycket mer glädje än att kunna pika sonen. Linus kvalade in i stegen med 9.92 som bästa tid och fick därmed vara med och tävla under söndagen, något som farsan inte fick. Så frågan är egentligen vem som vann den där interna tävlingen? I elimineringen på söndagen så vann Linus första rundan mot kvalettan innan sedan totalvinnaren av tävlingen blev för svår.

I klassen Pro Street representerades klubben i vanlig ordning av Peter Almqvist med team.

Peter fanns med i toppen av totalen, men tävlingen blev inte av en jättelyckad art sett till resultat.

7.89 mot fast index 7.60 redan i första kvalrundan och det var också det som sedermera skulle bli helgens bästa tid. I första elimineringsrundan tog det stopp mot Anna Knutes och när helgen summerades så gjordes det med svårt att få grepp i starten, något en hel del upplevde.

I klassen Real Street var det inte mindre än fyra ekipage anmälda med klubbtillhörighet ÅMK. Mikael Holmfeldt – Volvo 745, Göran Mood – Dart, Jimmy Malmros – Camaro och Mimmi Carlsson – Duster var alla med och siktade på 10.10 som fast index.

Holmfeldt bäst i kvalet med 10.13 och en femteplats. Därefter fann vi Göran, Jimmy och Mimmi på ett pärlband från plats 11 till 13 med tiderna; 10.33, 10.34 respektive 10.38.

När söndagen sedan kom och det var dags för eliminering så artade det sig som så att Jimmy och Mikael ställdes mot varandra redan i första rundan. Där var Jimmy från sin 12:e kvalplats den som drog det längsta strået efter att ha haft en snabbare reaktionstid. Mimmi fick en solorunda då motståndet bjöd på No Show.

I rundan efter så fortsatte klubbmötena och då var det Mimmi och Jimmy som möttes. Där var den förstnämnde något ivrig på granen och Jimmy gick därmed vidare till semifinal. Där tog det tyvärr stopp, men Jimmy kan trösta sig med att han åtminstone var den klubbmedlem som tog sig längst i stegarna denna tävling. För Görans del så blev det vinst i förstarundan mot kvalsexan, men därefter respass i kvartsfinal mot totalvinnaren Åke Törnqvist.

Vi passar också på att skicka ett grattis till Mikael Holmfeldt som körde sin första nia redan under andra kvalificeringsrundan. 9.97 / 210 km/h.

Fredrik Frisberg fanns på plats och försvarade färgerna i Stock-Super Stock med sin iögonfallande Sport Fury -64. Dagen inleddes sådär med ett batteri som kastade in handduken, men dagen skulle bli bättre. Med en 10.40-körning mot index 11.25 så placerade man sig på en sjunde kvalplats.

När söndagen kom och det var dags för elimineringsrundor så klockande man in på ännu bättre 10.36 och skickade därmed ut kvalettan. Dessvärre tog det stopp i rundan efter då det inte alls ville sig.

Magnus Kinnå fanns också på plats under lördagen för att köra Test & Tune med sin röda Corvette.

På fyra kvalrundor blev det tillslut 10.41 som bästa tid och 204,9 km/h som snabbast.

Med det så syr vi ihop den här tävlingsrapporteringssäcken och blickar fram mot nästa lördag på Bråvalla Raceway. Har ni inte redan anmält er så är det bra dags att göra det nu!


ÅBY MOTORKLUBBS JIMMY ÅLUND TAR EM-GULD I DRAGRACING – 12 SEPTEMBER 2022

I helgen som var avgjordes europamästerskapen i dragracing vid sista deltävlingen på banan Santa Pod i England. Vår klubbmedlem Jimmy Ålund tog hem segern i klassen Pro Stock och vi skickar våra varmaste gratulationer å hela klubbens vägnar!

Det kanske bara var tre bilar anmälda i klassen, men inte desto mindre spännande för det. Alla tre hade chansen att ta hem EM-titeln, men för Jimmys del var matematiken enkel:

Att ”bara” ta sig till final skulle innebära att den 12:e EM-titeln i klassen var ett faktum. Detta då ingen av den jagande duon Malmgren/Ernryd skulle kunna hämta ikapp det 35 poäng stora försprånget som Jimmy med team skaffat sig, ett poängsystem som bestäms utefter hur stort startfältet är i respektive klass och därmed kan variera från tävling till tävling. Upplagt för spänning under hela kvalet med andra ord, då kvalettan får en solorunda till finalen med tanke på det ojämna startfältet.

Det var väl ingen tävling som går till historieböckerna som den som flutit på på bästa sätt. Vädrets makter gjorde sitt för att stöka till det och saneringar hade sin beskärda del av bantiden. Inte optimalt då att man inte alls kom av startlinjen på ett tillfredsställande sätt när det väl var dags för första kvalrundan runt 13.00 lokal tid. Scoreboarden visade 22 sekunder och självklart inget att

skriva hem om. Andra kvalrundan regnade sedermera bort och därmed fick man vänta fram till lördagen i jakt på både bättre tider och kvalplaceringar.

Om fredagen innebar lång väntetid, så ville inte lördagen vara sämre. Klockan hade tickat upp till 15.30 lokal tid innan det var dags för Pro Stock att alltså köra sin andra kvalrunda.

Väl där såg det klart bättre ut och med 6.613 tog man skuttet upp till andra kvalplats. Tre hundradelar efter kvalettan Michael Malmgren, men också 11 bättre än trean Stefan Ernryd, en placering som i sig har stor betydelse då det ger möjlighet att välja bana i semifinalen. Detta blev också den sista kvalrundan för klassen, då regnet återigen drog in över Santa Pod och

avbröt vidare körning på lördagskvällen, till mångas stora förtret skall sägas, då den eminenta webbsändningen som fanns att tillgå följdes av många med stor spänning och livliga diskussioner i diverse sociala medier.

Hade man bänkat sig tidigt för att få se den rafflande upplösningen på söndagen så fick man…. Just det – vänta.

15.50 engelsk tid rullade så då äntligen den blåa Summit Camaron fram till startlinjen för att möta Stefan Ernryd. Jimmy var snabbast på granen med 0.03 mot Stefans 0.08 och därefter var det raka spåret mot mållinjen på tiden 6.6354 och det 12:e EM-guldet i Pro Stock, mäkta imponerande.

I Finalen visade sedan Michael Malmgren att han både hade snabbast bil och snabbast reflexer under helgen. Med en reaktionstid på 0.004 blir man svårslagen och trots att Jimma hade bättre siffror på 60 fot och 200 meter så nådde han inte hela vägen fram. Segermarginalen visade 0.0287 i finalen.

Vi skickar förstås ett grattis till Michael Malmgren för segern i tävlingen och en andra plats i EM, men det största av grattis går givetvis till ”vår gubbe”: Jimmy Ålund!

En fantastisk bedrift och en strålande ambassadör för klubben i vår lilla by.


MÄLARDALEN OPEN #11 – 8 AUGUSTI 2022

I helgen öppnade Kjula Dragway åter upp och bjöd in till Mälardalen Open #11.

I vanlig ordning hade Åby Motorklubb medlemmar som var där och mätte sina krafter i jakten på såväl pallplatser som pokaler.

Under lördagen genomfördes kvalkörningarna i ett rasande tempo under en himmel som bjöd på strålande sol i ögonen men mörka regnmoln smygandes bakom ryggen.

Tommy Orest var självklart på plats med sin Corvette och jagade nya framgångar i klassen Modified Street. Klassens sju deltagare bjöd på fina kvalrundor och tajta tider.

I kvalet blev det som bäst 9.65 mot det fasta indexet 9.60, något som gav en femteplats inför söndagens elimineringar.

Väl i första elimineringen så satt tiderna ännu bättre där. Tidtagningen visade 9.61, men dessvärre gjorde en sämre reaktionstid att det blev respass redan i den första rundan. Spännande dock inför säsongens sista tävling på Kjula, då Tommy är totaltvåa i serien och har alla möjligheter att ta hem det hela. Något vi självklart ser fram emot att följa med spänning!

I klassen Real Street fanns vi representerade av både Jimmy Malmros och Mikael Holmfeldt.

Herrarna hade en ganska kämpig lördag i jakt på klassens fasta index – 10.10.

Mikael, med sin Volvo 745, var den som kvalade bäst och slutade som sjua med tiden 10.23.

I första elimineringsrundan på söndagen tog det tyvärr stopp även för honom, då tiden 10.06 betyder breakout och därmed förlust.

Jimmy Malmros och den vita Camaron slutade på en niondeplats i kvallistan efter att ha prickat 10.44 som bäst. Tyvärr innebar detta att han inte fick plats i elimineringarna, då det var tio bilar anmälda i klassen och man då valde att köra en åttabilarsstege.

Peter Perlman fanns återigen uppsatt i fältet för Bracket och hade en riktigt bra helg.

I ett kval som innehöll totalt 20 bilar, så blev det en tiondeplats med körda 11,39 på 11,35 som dial-in.

När stegen sedan tog vid så var såväl Peter som hans Monte Carlo från -71 rejält på hugget. I första rundan slog han ut kvalsjuan genom bl.a en finfin reaktionstid. Därefter var det kvaltvåan som fick se sig besegrad efter en 11,39-körning på ett dial-in om 11.38. Tyvärr tog det stopp i semifinalen, då en retsam rödlykta uppenbarade sig. Minimalt plåster på såren då kanske att det var just vinnaren i semin, Jan Kallin, som sedan tog hem finalen också.

Peter Almqvist fanns i vanlig ordning på plats och jagade 7.60-tider i klassen Pro Street med sin gula Chevelle.

Kvalkörningarna gick sådär och man hade problem med att bilen ofta ville bege sig åt vänster.

En femteplats och 7.74 blev bästa kvaltid, men både åkriktning och tider skulle ordna till sig när det blev dags för elimineringar. I första rundan åkte man 7.63 mot det fasta indexet 7.60 och slog därmed ut kvalfyran. Där väntade sedan kvalettan i semifinal och där ”tvingade” man denne att åka under index genom att ha en fin reaktionstid. 7.82 på klockan, men breakout för kvalettan Frank Jörgensen.

I finalen blev dock kvaltvåan, Johan Hedman, för svår med absolut minsta marginal – 4 tusendelar!

Vi tackar självklart våra medlemmar (och övriga deltagare också) för showen och önskar er som ska till Tierp för att kämpa om ännu fler framgångar ett stort lycka till!


V8 STREET CAR CHALLENGE OCH MANTORP DRAG REVIVAL – 3 AUGUSTI 2022

Åby motorklubb fortsätter att skörda framgångar!

Under den gångna veckan har två stora dragracingtävlingar ägt rum där representanter från Åby motorklubb deltagit och åstadkommit fina resultat! Dels har tävlingen V8 Street Car Challenge – Öland edition körts där deltagarna inte bara ska klara av godkända tidkort på två banor utan även ska ta sig till och från banorna med tävlingsbilen.

Även Mantorp Drag Revival gick av stapeln under andra halvan av veckan där besökarna bland annat kunde njuta av körning i klasserna Modified Street, Pro stock car, Top fuel dragster och Bracket.

V8 Street Car Challenge – Öland edition

Tävlingen började på Öland där man körde på 201 metersbana och avgjordes på Mantorp parks 402 meter långa bana. Tävlingsreglerna är ganska simpla, då det gäller att åka så nära sitt låga klassindex som möjligt, utan att köra under detsamma. Kör man under index räknas tiden ej i tävlingen.

Johan Siberg körde i klassen 13:00 – med sin Barracuda och körde 8.10 som bäst i tävlingen, 12,52 (13,34 som närmst) på Mantorp. Johan kom på en fin tredjeplats i sin klass.

Peter Skippari deltog i klassen 12:00 – 13:00 med sin Plymouth Satellite och körde 8.44 på Öland men tvingades sedan bryta tävlingen på grund av trubbel med låda och turbin.

ÅMKs meste vinnare Tommy Orest tävlade i klassen 10:00 – 11:00 med sin Chevrolet Corvette och körde 6,47 som bäst på Öland och 9,86 på Mantorp. Tommy kammade hem vinst i sin klass även i denna tävling, stort grattis! Tommy hade dessutom närmsta tid i klassen, då han körde 10,02s.

Magnus Kinnå, även han i en Corvette, deltog i klassen 12:00-13:00 och körde 7,50 på Öland och 11,78 på Mantorp. Även Magnus vann sin klass, grattis! Närmsta godkända kvaltid 12,10s.

De tre snabbaste från varje klass körde sedan en brackettävling med 16 bilarsstege där Tommy Orest kom på en andraplats efter att ha breakat ut sig.

Mantorp Drag Revival

När vädret på Mantorp visade sig från sin absolut bästa sida under hela tävlingshelgen, så stod istället flertalet personbästa som spön i backen!

Åby motorklubb hade totalt sex medlemmar som tävlade i bracketklassen under den fyra dagar långa tävlingen. Björn Öhrström körde med sin barracuda och åstadkom en sluttid på 8,94 som bäst. Björns mek Thomas ”Tårtan” Andersson fick åka iväg efter en ny bakaxel på lördagen efter ett ras i starten av andra omgången för bracketklassen. Bra och envist jobbat i vanlig ordning ”gubbar”!

Ronnie Gustavsson i sin Chevrolet Chevelle körde 10,48 som bäst under helgen.

Linus Mahrs i sin El Camino körde även han bracket och 9,70 blev bästa tid vilket innebar personbästa. Pappa Christer Mahrs ville då självklart inte vara sämre, utan klev ut och körde 9,480 med sin Chevrolet Camaro. Något som även det betydde personbästa.

Janne Blomé med sin klarblå Volvo PV Sport gjorde en bästa tid på 10,63 under helgens tävlingar.

Peter Uhman jagade både snabba tider och goda kameravinklar i sin Plymouth Duster med sitt Team The Green1. Peter körde som bäst 9,98 och vi gratulerar till ännu en niosekunderskörning!

Jimmy Ålund tävlade denna gång med sin Pontiac i klassen Pro stock car och helgens bästa tid blev 4,29.

Ulf Rapp fick många rundor med sin Chevrolet Malibu i Super Bracket och kunde som bäst kvittera ut ett tidkort på 9,31.

Även Kenneth Strömberg körde i Super Bracket och gjorde det med bravur. Kenneth tog sig hela vägen till final, men där fick man problem och Tindra Christensen fick köra solorunda till segern.

Kenneth var kvaltrea i klassen med körda 8,45 på ett 8,40 dial-in. Bästa tid för helgen 8,32s, något som innebar en tangering av sitt personbästa.

Alexander Rundqvist får väl klassas som den mest lyckosamma representanten på plats.

Den grå Novan med dubbelturbo och nybyggd bakvagn som det har skruvats på intensivt i Åby-garaget under hela vintern rattades i klassen Modified Street och slutade som Runner-Up!

Alexander körde redan i första kvalrundan 9,61 mot ett index på 9,60 och var länge kvaletta, men fick se sig snuvad på tronen sent i kvalet. Trots problem med laddtryck under ett antal av rundorna så kördes det personbästa på 60-fot och 200 meter både en och två gånger. Efter varsin elimineringsrunda ställdes sedan just kvalettan mot kvaltvåan och där fick tyvärr Alexander se sig besegrad. Noterbart även att man var på plats redan på måndagens test&tune för att prova in alla nya grejer och då körde nytt personbästa över 400 meter, 9,35 sekunder.

Såväl Greger Johansson som Peter Andersson-Ström deltog i klassen Nitro Bike.

Detta var en klass som bjöd på riktigt bra racing och fina tider.

Peter kvalade in som trea med sina 4,44s / 273km/h, medan Greger var tätt bakom som fyra på 4,47s / 270km/h.

När sedan elimineringarna började på söndagen så tog de båda sig vidare från första rundan.

Väl där så blev det No Show för Greger, medan Peter körde på riktigt fina 4.225s / 276km/h. Faktum är att Peter var snabbare än Per Bengtsson, som senare skulle vinna hela tävlingen, men dessvärre förlorade genom att vara 5 tusendelar långsammare i starten.

Stort grattis till fina framgångar och bra kämpat alla ÅMKare! Nu ser vi fram emot tävlingar på Kjula och Tierp de kommande helgerna i augusti.


MÄLARDALEN OPEN #10, GATEBIL SUMMER FESTIVAL & SUMMIT SCANDINAVIAN NATIONALS – 22 juni 2022

Ännu fler stora framgångar för ÅMK!

I helgen som var anordnades hela tre tävlingar där vi hade tävlande från Åby motorklubb med; Mälardalen open 10 på Kjula dragway, Gatebil summer festival på Mantorp park och Summit Scandinavian nationals på Tierp arena. Helgen innebar stora framgångar för klubben och vi är mycket stolta över våra tävlande medlemmar!

Kjula Mälardalen open 10 2022

Jimmy Malmros med sin Chevrolet Camaro blev kvalfyra i bracketklassen men breakade tyvärr ut sig i första elimineringsrundan. Jimmys bästa tid blev 10,43.

Även Peter Perlman tävlade i bracketklassen i sin Chevrolet Monte Carlo från 1971 och blev kvaletta men åkte ut i kvartsfinalen. Mek för både Peter och Jimmy var ÅMKaren Pelle Löfsved. Bästa tid för Peter blev 11,35 och topp 4.

Segerrika Tommy Orest som vunnit alla tävlingar han ställt upp i hittills i år blev kvaletta i klassen modified street med tiden 9,602, men fick se sig utslagen i semifinalen. Tommy körde 9,589 i semifinalen mot index som var 9,6 i sin Chevrolet Corvette.

Gatebil summer festival 2022 Mantorp

Superpopulära Gatebil summer festival gick av stapeln på Mantorp park i helgen och för Erik Neander från ÅMK gick det över förväntan. Bland 140-160 bilar placerade sig Erik på en 13:e plats i kvalet i klassen Gatebil Breisladd där endast 20 bilar går vidare. I finalen hade Erik otur och krängde av ett däck i början av första kurvan och tappade därmed sin sista repa. Erik placerade sig på en 5:e plats i finalen med sin Nissan s14 byggd i ÅMK-garaget.

Även Abbe Dankemeier som kör för ÅMK deltog men fick tyvärr motorproblem och fick bryta tävlingen redan i kvalomgången. Ett antal medlemmar från klubben var även med som mekaniker i olika team under tävlingen.

Tierp Arena Summit Scandinavian nationals 2022

I klassen Pro Stock levererade Jimmy Ålund som så många gånger förr och blev både kvaletta och vinnare i klassen. Jimmy levererade tre rundor i åttabilarsstegens elimineringar som samtliga låg inom spannet av 8 tusendelar och körde 6,606 som bäst.

Jimmy körde även Krister Fogelins Camaro-68 i klassen Stock/Super stock och hamnade där på en nionde kvalplats av 30 bilar. Jimmy bjöd på en ruskig reaktionstid, 0,0017s, i första elimineringsrundan, men åkte dessvärre ut i rundan efter. 10,23 som bästa tid. Bilden på Kristers Camaro kommer från racebilder.nu

I klassen Pro Street körde Fredrik Edlund sin Camaro -69a men missade tyvärr hela fredagens kvalkörningar på grund av kopplingsstrul. Fredrik fick två rundor på lördagen och kvalade in som 14:e bil av totalt 22 med en 7,70-runda. Bjöd på en körning prick på index – 7,60 i första elimineringen, men fick sedan rullas tillbaka i omgången efter då ett metanolläckage upptäcktes i samband med uppstart. Bilden på Fredriks Camaro är tagen av Mikael Pflügler.

Björn Öhrström jagade första 8-sekunderskörningen under hela helgen i klassen Super Pro ET med sin small block-Barracuda och tidtagningsgudarna hånflinade åt honom under kvalificeringen. Björn körde 9,0019 som bäst, men när väl elimineringarna drog igång så satt ”åttan” där. 8,99 följdes upp av 8,98 innan det tyvärr tog stopp i semifinal med en rödlykta. Björn tog en 3:e plats i Super Pro ET och mek var som vanligt Thomas ”Tårtan” Andersson.

Kenneth Strömberg i sin Chevrolet Camaro hade det jobbigare i samma klass, fick bara tidkort i två av fyra kvalkörningar, kunde inte riktigt nå sitt dial-in på 8,40 och slutade på en 16:e kvalplats. Denna plats innebar ett möte med ovan nämnde Öhrström i första elimineringsrundan. Där bjöd man på tävlingens bästa tid, 8.66, men fick ändå se sig besegrade av klubbkamraten.

I klassen Pro ET körde Ronnie Gustavsson med sin Chevrolet Chevelle från 1970 och blev kvaletta i klassen fram till den tredje kvalkörningen. Ronnie slutade sedan tvåa i kvalet men åkte tyvärr ut redan i första rundan med en rödlykta även han. Bästa tid under helgen för Ronnie blev 10,61.

ÅMK hade även en representant i klassen Super Twin Motorcycle men Greger Johansson hade en kämpig helg och fick inte alls till någon ordentlig kvalrunda. I elimineringen ställdes han sen som kvalåtta mot kvalettan, Samu Kemppainen. Där fick han se sig besegrad mot vad som senare också skulle bli vinnaren i tävlingen. 7,25 betydde dock en förbättring med mer än 3 sekunder jämfört med kvalkörningarna.

Stort grattis till framgångarna och bra kämpat alla ÅMKare!


BRACKET NATS #58 – 14 JUNI 2022

Ny lyckad tävling för ÅMK’s medlemmar!

I söndags arrangerades Bracket Nats #58 på Mantorp Park och för våra medlemmar gick det återigen bra. Tommy Orest visade att han både hade konserverat formen från Kjula och dessutom behärskar såväl fasta index som fritt dial-in. I finalen besegrade Tommy, i sin Corvette, Göran Eriksson i den iögonfallande Stylemastern.

Klassiska Mantorp Park har rustats upp med ny asfalt till denna säsong och av tiderna att döma så bådar det gott. Björn Öhrström och hans Barracuda körde 9.07 som bäst och Linus Mahrs var inte långt från sitt personbästa med 9.77 mot 9.72.

Jensa Jarehall tog sig till semifinal, fick där se sig besegrad av tävlingens runner-up men körde 11.96 som bäst. På sin väg till seger så slog Tommy Orest bl.a ut klubbkamraten Jimmy Ålund.

Det är också kul att se nya tävlande som poppar upp. Rasmus Liberg var anmäld i Test’n’Tune och producerade där sina första tidkort inför två stolta herrar i form av far och farfar.

För den som vill följa ÅMK’s medlemmar kommande helg gäller det att ha förmågan att klona sig.

Vi finns nämligen representerade på såväl Tierp Arena där knappt 250 team är anmälda, på Kjula där ett 100-tal team ska göra upp och dessutom på Gatebil som går av stapeln på just Mantorp Park.

Hoppas vi ses på något av alla dessa event!


MÄLARDALEN OPEN #9 – 30 MAJ 2022

I helgen som var gick Mälardalen open #9 på Kjula dragway av stapeln och en hel rad ÅMKare var där och tävlade för klubben!

Åby motorklubb representerades bland annat av vinnaren i klassen Modified Street, Tommy Orest, med tiden 9,60 på 402 meter. Peter Perlman och Jimmy Malmros körde båda personbästa i Bracketklassen med tiderna 11,38 respektive 10,39 🏁 stort grattis grabbar!

Även Linus Mahrs, Jimmy Ålund, Kari Martikainen, Mikael Holmfeldt, Peter Uhman och Billy Widerström var på plats och tävlade för klubben.

Tack till alla er som var med och tävlade under ÅMK-flagg 🏆

Share Button