Åby motorklubbs Jimmy Ålund tar EM-guld i dragracing

I helgen som var avgjordes europamästerskapen i dragracing vid sista deltävlingen på banan Santa Pod i England. Vår klubbmedlem Jimmy Ålund tog hem segern i klassen Pro Stock och vi skickar våra varmaste gratulationer å hela klubbens vägnar!

Det kanske bara var tre bilar anmälda i klassen, men inte desto mindre spännande för det.

Alla tre hade chansen att ta hem EM-titeln, men för Jimmys del var matematiken enkel:

Att ”bara” ta sig till final skulle innebära att den 12:e EM-titeln i klassen var ett faktum. Detta då

ingen av den jagande duon Malmgren/Ernryd skulle kunna hämta ikapp det 35 poäng stora

försprånget som Jimmy med team skaffat sig, ett poängsystem som bestäms utefter hur stort startfältet är i respektive klass och därmed kan variera från tävling till tävling.

Upplagt för spänning under hela kvalet med andra ord, då kvalettan får en solorunda till finalen med tanke på det ojämna startfältet.

Det var väl ingen tävling som går till historieböckerna som den som flutit på på bästa sätt.

Vädrets makter gjorde sitt för att stöka till det och saneringar hade sin beskärda del av bantiden.

Inte optimalt då att man inte alls kom av startlinjen på ett tillfredsställande sätt när det väl var dags

för första kvalrundan runt 13.00 lokal tid. Scoreboarden visade 22 sekunder och självklart inget att

skriva hem om. Andra kvalrundan regnade sedermera bort och därmed fick man vänta fram till

lördagen i jakt på både bättre tider och kvalplaceringar.

Om fredagen innebar lång väntetid, så ville inte lördagen vara sämre. Klockan hade tickat upp till 15.30 lokal tid innan det var dags för Pro Stock att alltså köra sin andra kvalrunda.

Väl där såg det klart bättre ut och med 6.613 tog man skuttet upp till andra kvalplats. Tre

hundradelar efter kvalettan Michael Malmgren, men också 11 bättre än trean Stefan Ernryd, en placering som i sig har stor betydelse då det ger möjlighet att välja bana i semifinalen.

Detta blev också den sista kvalrundan för klassen, då regnet återigen drog in över Santa Pod och

avbröt vidare körning på lördagskvällen, till mångas stora förtret skall sägas, då den eminenta

webbsändningen som fanns att tillgå följdes av många med stor spänning och livliga diskussioner i

diverse sociala medier.

Hade man bänkat sig tidigt för att få se den rafflande upplösningen på söndagen så fick man…. Just

det – vänta.

15.50 engelsk tid rullade så då äntligen den blåa Summit Camaron fram till startlinjen för att möta

Stefan Ernryd. Jimmy var snabbast på granen med 0.03 mot Stefans 0.08 och därefter var det raka spåret mot mållinjen på tiden 6.6354 och det 12:e EM-guldet i Pro Stock, mäkta imponerande.

I Finalen visade sedan Michael Malmgren att han både hade snabbast bil och snabbast reflexer under

helgen. Med en reaktionstid på 0.004 blir man svårslagen och trots att Jimma hade bättre siffror på

60 fot och 200 meter så nådde han inte hela vägen fram. Segermarginalen visade 0.0287 i finalen.

Vi skickar förstås ett grattis till Michael Malmgren för segern i tävlingen och en andra plats i EM, men

det största av grattis går givetvis till ”vår gubbe”: Jimmy Ålund!

En fantastisk bedrift och en strålande ambassadör för klubben i vår lilla by.